pobierz bezpłatny program rozlicz PIT 2010 (pełna wersja)
  • Przekaz nam 1%
  • Fundacja EkoRozwoju
pl en de

Logo

Co robimy?

  • Start
  • Co robimy - nasze cele?
  • Drogi dla Natury - 30000 drzew
  • Sadzimy dęby w Dolinie Baryczy
  • Partnerstwo NGO i administracji
  • Nasi partnerzy

O alejach i ich ochronie

  • Dlaczego należy chronić aleje?
  • Jak zachować aleje?
  • Drzewa a bezpieczeństwo ruchu
  • Wszystko o Pachnicy Dębowej
  • Do pobrania

Kontakt

  • Kontakt z nami

Newsletter

Nesletter

Aby otrzymywać darmowe nowości wpisz się na listę podając dane:

E-mail:
Imię:
Nazwisko:
Zgadzam się z
Polityką Prywatności

Sonda

Jakie drzewa najpiękniej prezentują się przy drogach?
 
Start Drzewa a bezpieczeństwo ruchu
Drzewa przydrożne a bezpieczeństwo ruchu PDF Drukuj Email

Aleje przydrożne są całkowicie bezpiecznym elementem krajobrazu

Podstawową funkcją dróg jest zapewnienie warunków do sprawnego i bezpiecznego transportu samochodowego. Jednocześnie towarzyszące drogom aleje mają wielką wartość krajobrazową, przyrodniczą i kulturową. Jak pogodzić te funkcje?

Wycinka nie jest jedyną metodą poprawy bezpieczeństwa jazdy po drogach z rosnącymi blisko jezdni drzewami. Zanim piły pójdą w ruch, należy rozważyć inne środki, takie, jak instalacja barier energochłonnych (fot. 1), czy oznakowanie drzew tablicami odblaskowymi (fot. 2). Na wielu drogach pożądane może być obniżenie dopuszczalnej prędkości. W Niemczech używany jest dodatkowy znak ostrzegający przed kolizją z drzewem (fot. 3). Należy podkreślić, że obecność drzew przydrożnych skłania kierowców do ostrożniejszej jazdy, co wykazały liczne badania naukowe. Z drugiej strony, przyczyną większości kolizji z drzewami jest nadmierna prędkość - bywa, że połączona z konsumpcją alkoholu.

Przepisy umożliwiają sadzenie nowych drzew w odległości 3 m od krawędzi jezdni, dopuszczając jednocześnie utrzymywanie istniejących zadrzewień nawet, jeśli rosną bliżej. Alternatywą dla wycinania wąskich alej tam, gdzie potrzebne jest poszerzenie drogi, jest poprowadzenie nowej drogi równolegle, przy pozostawieniu starej drogi pieszym i rowerzystom (fot. 4). Tam, gdzie nie jest to możliwe, należy rozważyć jednostronne poszerzenie drogi, przy pozostawieniu jednego szpaleru.

Fot. 1. Jednym ze sposobów zwiększenia bezpieczeństwa jest instalacja barier energochłonnych

Fot. 2. Ważną metoda poprawy bezpieczeństwa ruchu jest oznakowanie drzew tablicami odblaskowymi. (Autor: Krzysztof Worobiec)

Fot. 3. W Niemczech używany jest dodatkowy znak ostrzegający przed kolizją z drzewem.

Fot. 4. Alternatywą dla wycinania wąskich alej tam, gdzie potrzebne jest poszerzenie drogi, jest poprowadzenie nowej drogi równolegle, przy pozostawieniu starej drogi pieszym i rowerzystom .

 

Trzy sposoby na zwiększenie bezpieczeństwa kierowców na drogach wzdłuż których rosną drzewa:

  • Jedźmy wolniej
  • Odpowiednie oznakowanie
  • Oddzielenie drzew od drogi
 
LogoFER

Konkurs fotograficzny

Partnerzy serwisu

Szkolenia

dobre praktyki

pois
Projekt finansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko

nfos
Dofinansowano ze środków Narodowego Funduszu
Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej



- Nota prawna - English - Deutsch -
©2010 Fundacja EkoRozwoju        Doradztwo techniczne: brennek.com