Kontakt
Newsletter
Aby otrzymywać darmowe nowości wpisz się na listę podając dane:
Sonda
Drogowcy rozmawiali z ekologami w Olsztynie |
![]() |
![]() |
![]() |
Na seminarium "Pachnica dębowa oraz inne gatunki chronione związane z alejami przydrożnymi a problem modernizacji dróg" przybyło blisko 90 gości, wśród których licznie reprezentowane były zarządy dróg wszystkich szczebli: od przedstawicieli GDDKiA z Olsztyna i Gdańska, poprzez ZDW w Olsztynie, liczne zarządy dróg powiatowych i urzędy gmin. Zjawili się także przedstawiciele Parków Krajobrazowych, naukowcy przyrodnicy - zwłaszcza reprezentujący Uniwersytet Warmińsko-Mazurski oraz miłośnicy alej z szeregu organizacji pozarządowych działających na terenie Mazur, Warmii i Powiśla. Spotkanie odbyło się w sali Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Olsztynie, w ramach programu "Drogi dla Natury", wspieranego przez Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
W dyskusji padały argumenty, także emocjonalne - zarówno w obronie alej, jak też wspierające ich wycinkę, motywowaną potrzebą modernizacją dróg. Miłośnik alej spod Giżycka, Tomasz Kurzyca, pryncypialnie skrytykował film zaprezentowany przez dyrektora Szczygielskiego, zarzucając mu tendencyjność poprzez odwoływanie się do emocji i współczucia dla ofiar wypadków drogowych. Zakwestionował także powoływanie na eksperta od bezpieczeństwa ruchu drogowego Krzysztofa Hołowczyca, który jego zdaniem, jako promotor szybkiej jazdy, nie jest w tej roli wiarygodny. Krytycznie odniósł się do tytułu prezentacji Marcina Rysia „Człowiek czy żuczek?”, jako przykładu na używanie retoryki konfliktu, która uniemożliwia osiągnięcie kompromisu i z góry stawia przyrodę na pozycji straconej. Z kolei Leszek Brzozowski, wicestarosta nidzicki, oświadczył, że „jeśli drzewa mają być usunięte, to będą usunięte”, podkreślając, że choć przyroda jest atutem regionu, to modernizacja dróg jest warunkiem jego rozwoju. Dyrektor Tomasz Szczyglewski oraz prof. Czesław Hołdyński wskazywali, że główny ciężar ochrony alej powinien spoczywać na powiatach i gminach, w których zarządzie znajduje się większość dróg w województwie. Dr Andrzej Oleksa zwrócił uwagę, że chociaż długość dróg wojewódzkich jest stosunkowo niewielka względem szlaków innej rangi, to jednak wzdłuż nich występują najcenniejsze walory przyrodnicze. W związku tym na ZDW spoczywa szczególna odpowiedzialność za ich zachowanie.
Dziękujemy wszystkim uczestnikom spotkania oraz organizatorom, a szczególnie Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Olsztynie oraz Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Olsztynie za stworzenie dobrych warunków i atmosfery sprzyjających konstruktywnej debacie. Następnego dnia, 24 września, także w siedzibie RDLP, odbyło się robocze spotkanie poświęcone omówieniu głównych wyzwań oraz trudności stojącym na drodze skutecznemu uwzględnianiu przepisów ochrony przyrody w branży drogowniczej. |