Kontakt
Newsletter
Aby otrzymywać darmowe nowości wpisz się na listę podając dane:
Sonda
Seminarium 'Drogi dla Natury - czy jest miejsce dla drzew przy polskich drogach' - przebieg spotkania |
![]() |
![]() |
![]() |
Seminarium, poświęcone dylematom zachowania zadrzewień przydrożnych, zgromadziło tych, których dotyczą one bezpośrednio, tj. drogowców, przyrodników, architektów krajobrazu i samorządowców. Zebrani przyznali jednogłośnie, iż drzewa przydrożne są bardzo cenne - z punktu widzenia zarówno przyrody, krajobrazu, jak i dziedzictwa kulturowego. Zachowanie alej budzi jednak liczne kontrowersje. Zaprezentowane na spotkaniu przykłady współpracy drogowców i samorządowców z przyrodnikami dają jednak nadzieję na harmonijne rozwiązywanie tych kontrowersji, z pożytkiem zarówno dla przyrody, jak bezpieczeństwa ruchu. Polskie drogi mogą być bezpieczne i piękne – program 'Drogi dla Natury' może być przykładem skutecznej partnerskiej współpracy na rzecz zachowania alej. Dr Elżbieta Szopińska z Uniwersytetu Przyrodniczego przedstawiła punkt widzenia architekta krajobrazu na aleje. Zadrzewienia przydrożne zdobią krajobraz, a także przynoszą ludziom konkretne pożytki polegające m.in. na produkcji tlenu, regulowaniu obiegu wody, hamowaniu wiatru, wydzielania fitoncydów, absorpcji pyłu i innych zanieczyszczeń. Prelegentka przedstawiła rekomendacje odnośnie gatunków stosowanych w zadrzewieniach ze względu na ich estetykę i odporność na zanieczyszczenia. Zwróciła uwagę na zagrożenia – dewastacyjne cięcia koron oraz zastępowanie dużych gatunków drzew małymi, co ułatwia utrzymanie dróg, ale zmniejsza ogólną powierzchnię liści w zadrzewieniach. Dr Marcin Kadej i dr Adrian Smolis z Uniwersytetu Wrocławskiego przedstawili przyrodnicze wartości alej. Podkreślili, że zadrzewienia przydrożne stały się schronieniem dla wielu gatunków zwierząt i roślin związanych z pierwotnymi puszczami, dla których w lasach gospodarczych nie ma miejsca, jak np. pachnicy dębowej i kozioroga dębosza. Nie mniej ważna jest ich rola jako korytarzy ekologicznych pomiędzy lasami oraz jako oaz różnorodności we współczesnym jednostajnym krajobrazie. Wymienione gatunki, jako słabo latające, nie przetrwają bez alej łączących miejsca ich występowania. W drugim wystąpieniu Marcin Kadej i Adrian Smolis opowiedzieli o zwyczajach pachnicy dębowej i radzili 'jak z nią żyć'. Ostatnie badania naukowe wskazują, że pachnica jest dla wielu drzew pożądanym gościem i występuje tu szczególny rodzaj współpracy - symbiozy. Podkreślili, że ochrona pachnicy roztacza parasol ochronny nad setkami innych gatunków tworzących ginący ekosystem wnętrza starego drzewa. Zaproponowali postępowanie ze stanowiskami pachnicy w przypadkach, gdy rozważane jest ich usunięcie. Na koniec przedstawili przeprowadzoną przez siebie, udaną konsultację projektowanej wycinki drzew pachnicowych przy drodze wojewódzkiej Jawor-Muchów. Znaleziono rozwiązania, które pozwoliły zadowolić potrzeby zarządcy drogi przy minimalizacji szkody dla chronionego gatunku. Dr inż. Piotr Tyszko-Chmielowiec (FER) przedstawił genezę, historię i działania programu 'Drogi dla Natury'. Ma on na celu kompleksową ochronę alej, a jego podstawą jest tworzenie partnerstw między przyrodnikami a zarządcami dróg. Drogowcy tworzyli aleje przez stulecia sadząc drzewa przy drogach i to w ich rękach leży ich przetrwanie. Natalia Kita (DSDiK) w pierwszym wystąpieniu zaprezentowała punkt widzenia drogowców na dylematy związane z wycinką drzew. Służby drogowe są pod presją policji, samorządów, mieszkańców, ekologów, a ostatecznie zezwolenie na wycinkę i tak wydaje właściwy organ – wójt, burmistrz, prezydent (chyba, że do realizowanego przedsięwzięcia ma zastosowanie 'specustawa' drogowa). W każdym przypadku trzeba uwzględniać przepisy ochrony przyrody, co nie jest łatwe, bo drogowcy nie posiadają potrzebnej wiedzy. Dzięki nawiązaniu partnerskiej współpracy z FER wdrożono procedurę konsultowania planowanych wycinek drzew wzdłuż dróg istotnych jako siedliska i korytarze ekologiczne dla pachnicy dębowej. Wśród wielu korzyści płynących z tej współpracy autorka wymieniła harmonijne rozwiązywanie dylematów przyrodniczo-drogowych - zanim staną się one konfliktami. Wiosną br. Fundacja Ekologiczna Zielona Akcja, partner FER w programie Drogi dla Natury, posadziła pierwsze 50 drzew przy drodze zarządzanej przez DSDiK. Jakub Józefczuk z Fundacji Ekologicznej Zielona Akcja w Legnicy (FEZA, partner w programie Drogi dla Natury) przedstawił organizacyjne i techniczne aspekty sadzenia drzew przy drogach w ramach projektu wspieranego przez POIŚ i NFOŚiGW: współpracę z drogowcami, dobór drzew i organizację sadzenia. Omówił posadzenie 750 drzew przy drogach w zarządzie DSDiK oraz powiatów średzkiego i wołowskiego. Przedstawił także nowy projekt prowadzony przez FEZA w ramach programu Drogi dla Natury: 'Historie drzewami pisane'. Polega on na inwentaryzowaniu oraz odtwarzaniu zadrzewień przydrożnych i śródpolnych, z udziałem społeczności lokalnych i szkół na obszarze Wzgórz Dalkowskich. Marek Tracichleb, szef Zarządu Dróg Powiatowych w Wołowie, wyraził swoje głębokie zadowolenie z perspektywy wydania wspierających drogowców publikacji, w tym krótkiego przewodnika do utrzymania zadrzewień (lipiec br.) i zapowiedzianego na początek roku 2012 podręcznika. Zadeklarował, że jest za utrzymaniem i sadzeniem drzew przy drogach oraz wezwał do częstszego organizowania spotkań, poruszających tematykę przydrożnych zadrzewień.
|