Drzewa przydrożne a bezpieczeństwo ruchu |
|

Podstawową funkcją dróg jest zapewnienie warunków do sprawnego i bezpiecznego transportu samochodowego. Jednocześnie towarzyszące drogom aleje mają wielką wartość krajobrazową, przyrodniczą i kulturową. Jak pogodzić te funkcje?
Wycinka nie jest jedyną metodą poprawy bezpieczeństwa jazdy po drogach z rosnącymi blisko jezdni drzewami. Zanim piły pójdą w ruch, należy rozważyć inne środki, takie, jak instalacja barier energochłonnych (fot. 1), czy oznakowanie drzew tablicami odblaskowymi (fot. 2). Na wielu drogach pożądane może być obniżenie dopuszczalnej prędkości. W Niemczech używany jest dodatkowy znak ostrzegający przed kolizją z drzewem (fot. 3). Należy podkreślić, że obecność drzew przydrożnych skłania kierowców do ostrożniejszej jazdy, co wykazały liczne badania naukowe. Z drugiej strony, przyczyną większości kolizji z drzewami jest nadmierna prędkość - bywa, że połączona z konsumpcją alkoholu.
Przepisy umożliwiają sadzenie nowych drzew w odległości 3 m od krawędzi jezdni, dopuszczając jednocześnie utrzymywanie istniejących zadrzewień nawet, jeśli rosną bliżej. Alternatywą dla wycinania wąskich alej tam, gdzie potrzebne jest poszerzenie drogi, jest poprowadzenie nowej drogi równolegle, przy pozostawieniu starej drogi pieszym i rowerzystom (fot. 4). Tam, gdzie nie jest to możliwe, należy rozważyć jednostronne poszerzenie drogi, przy pozostawieniu jednego szpaleru.




Trzy sposoby na zwiększenie bezpieczeństwa kierowców na drogach wzdłuż których rosną drzewa:
|